آخرين بروزرساني چهارشنبه ۰۸ اسفند ۹۷

چهارمین نشست یک چای یک تجربه با موضوع معرفی و بررسی پلتفرم سایه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء،  چهارمین نشست یک چای یک تجربه با حضور نفیسه حبیبی مدیر سامانه سایه و جمعی از فعالان و علاقمندان به حوزه‌های خیر و نیکوکاری در بنیاد خیریه راهبری آلاء برگزار شد.

نفیسه حبیبی مدیر سامانه سایه در این نشست با بیان این که مهمترین مأموریت تمام دولت‌ها به ویژه دولت‌های اسلامی مبارزه با فقر است، اظهار داشت: در حال حاضر در کشور هم در بخش دولتی (کمیته امداد و بهزیستی) و هم در بخش مردمی و تشکل‌های مردمی، بحث مبارزه با فقر در حال پیگیری است اما هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله بسیار داریم.

حبیبی افزود: علل مختلفی در این بحث تاثیرگذار بوده است که در بخش دولتی می‌توان به جایگزینی روحیه کارمندی به جای روحیه جهادی، گسترس متولیان و سازمان‌های خدمت‌رسان به جای خدمت‌رسانی و …اشاره کرد و در بخش مردمی نیز مشکلاتی همچون نبود ساختار مشخص، موازی کاری و نبود بانک اطلاعاتی جامع را طرح کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس تیم سایه با هدف ایجاد بستری مناسب برای رفع مشکلات موجود در حوزه امر خیر و نیکوکاری، پلتفرم و سایت را به منظور ارتباط نیازمندان، موسسه‌ها و توانمندان با یک دیگر را طراحی و عملیاتی کرد.

مدیر سامانه سایه در ادامه  درباره ایده اولیه پلتفرم اظهار داشت: ما قصد نداشتیم‌ خیریه‌ای را راه بیندازیم چون معتقدیم که خیریه‌ها مشکلاتی دارند. ما سعی کردیم ‌این مشکلات را حل کنیم و مانند استارت‌آپ‌های دیگر هدف‌مان این است ‌به خیریه‌های موجود کمک هم کنیم.  سایه در واقع پلتفرمی است که مراکز خیریه، چه آن‌هایی که مجوز دارند و چه حتی مسجد محل هم که در آن اهالی یک منطقه، از نیازمندان محل دستگیری می‌کنند، نیازمندان را می‌شناسند و با توانگران هم در ارتباط‌اند، جزیی از این پلتفرم‌اند. که البته آن مرکز باید به تأیید ما هم برسد. ما درباره آن‌ها تحقیق و بررسی می‌کنیم و در صورتی که آن مرکز مورد تأیید ما هم باشد، زیر پوشش ما قرار می‌گیرند و نیازمندان‌شان هم متقابلاً زیر پوشش ما می‌شوند.

وی با بیان این که وجه تمایز پلتفرم سایه با دیگر سایت‌های مشابه در نیاز محور بودن سایه است، افزود: زیر پوشش قرار گرفتن در پلتفرم، قدم اول برای ورود نیازمندان به سیستم است و نیازمندان با شرایط متفاوت وارد سیستم می‌شوند؛ مثلاً خانمی که می‌خواهد ازدواج کند و جهیزیه ندارد. آقایی که شغلی ندارد و یا نیاز به آموزش مهارت دارد. خانواده نیازمندی که یخچال ندارد. همه این‌ها به سیستم معرفی می‌شوند. و تمام نیازها از تمام مجموعه موسسه‌های خیریه در سایه جمع می‌شود. بانک اطلاعاتی که ایجاد می‌شود، وسیع خواهد شد، قبل از حضور در سایه، هر خیریه در حد توانش و به اندازه بضاعت محدودی که داشت می‌توانست برای هر کدام از نیازمندانش، توانمند پیدا کند. با این سیستم اما می‌تواند از ظرفیت و توانایی همه خیریه‌ها استفاده کند.

حبیبی تصریح کرد: پیدا کردن نیازمند ممکن است سخت باشد، ممکن است ‌آن‌طور که باید کالای موردنظر به‌دست نیازمند واقعی نرسد خانواده‌ای یک یخچال نو می‌خرد و می‌خواهد که یخچال قبلی‌اش که نو هم است، اهدا کند. شاید قبلاً نمی‌توانست که نیازمند واقعی را پیدا کند. پس هر توانمندی که توانایی را مشخص می‌کند، باید به سؤالات تخصصی هم پاسخ دهد؛ مثلاً اگر کسی بخواهد یخچالی را اهدا کند باید به سوالاتی همچون نوع یخچال، نو بودن یا در حد نو بودن و سوالاتی این دست پاسخ بدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم درباره سیستم‌ در بخش بعد از ثبت توانایی است. در بخشی که توانمند تعیین می‌کند که توانایی او در چه راهی خرج شود به‌عنوان مثال برای کسی که یخچالی را می‌خواهد اهدا کند، بعد از ثبت لیستی از نیازمندان با حفظ کرامت انسانی برای آن‌ها مشخص می‌شود. شرایطی از خانواده نیازمند برای او بر اساس اولویتی که سیستم برنامه‌نویسی ما به‌صورت آنلاین تعریف کرده است، نمایش داده می‌شود و خود او هم مشخص می‌کند که یخچالش به دست چه کسی برسد.

مدیر پلتفرم سایه در ادامه با تاکید بر این که  نقش و حضور موسسه‌های خیریه به‌طور کلی در این پلتفرم از بین نرفته است، تصریح کرد: بعد از نیم‌ساعت، از طرف موسسه خیریه با توانمند تماس گرفته می‌شود تا راه‌های ارتباطی و روش‌های تحویل کالا به‌عنوان مثال به نیازمند مورد بررسی قرار بگیرد.  در همه کارهای پس از آن، تحویل کالا از توانمند، ارسال و رسیدن به مقصد، توانمند در روند همه امور قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما برای طراحی پلتفرم سایه سیستم‌های کمیته امداد خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و شهرداری را بررسی کردیم و با آن‌ها هم جلساتی داشتیم اما درنهایت سیستم خود را ایجاد کردیم. سعی کردیم که تمام خوبی‌های سیستم‌های مشابه را داشته باشیم و در‌عین‌حال مشکلات‌شان را برطرف کنیم.

در پایان این نشست حضار به بیان دیدگاه‌ها نظرات خود در خصوص پلتفرم سایه و فعالیت‌های حوزه خیر پرداختند.

 

 

نظرات[ ۰ ] | موضوع: اخبار, اخبار مهم, اخبار ويژه | | | |


نظر بدهید

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت

کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113765 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir