آخرين بروزرساني شنبه ۰۲ شهریور ۹۸

نخستین مدرسه تابستانه خیرماندگار برگزار شد

به گزارش روابط عمومی بنیاد خیریه راهبری آلاء، رضا معممی‌مقدم مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانه خیرماندگار ویژه مدیران، کارکنان و داوطلبان موسسات خیریه و سمن‌ها که به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء و مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سازمان داوطلبان هلال احمر، دانشگاه اصفهان، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، ویکی نیکی و اداره کل ورزش جوانان استان تهران برگزار شد، گفت: دوره تخصصی مدرسه تابستانه خیرماندگار با هدف بازنشر و همچنین تولید سواد خیریه به منظور کادرسازی و کادریابی طراحی شده است.

*سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حوزه خیر و خیریه‌ها به دنبال نقش تسهیل‌گری است

رضا معممی‌مقدم مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانه خیرماندگار ویژه مدیران، کارکنان و داوطلبان موسسات خیریه و سمن‌ها گفت: امروز بعضی افراد بر خلاف سبک و سیره پیامبران و ائمه اشتباهاتی را نسبت به حیوانات مرتکب می‌شوند، ما با مطالعه تاریخ ادیان می‌بینیم حیوانات در تعالی بشر نقش داشته‌اند. به عنوان مثال: در زمان حضرت ابراهیم (ع)، مردم برای خدایان و رب‌النوع در صورت رسیدن به حوائج ، فرزندان خود را قربانی می‌کردند. خداوند متعال ضمن آزمون حضرت ابراهیم علیه السلام و امام قرار دادن ایشان با تدبیری مانع کشتن فرزندان شد و گوسفند را جایگزین ذبح انسان‌ها فرمود.

مععمی مقدم در ادامه با اشاره به رفتار حضرت موسی علیه السلام با گوسفند رمیده از گله و این که این رفتار حضرت موسی زمینه مبعوث شدن ایشان به پیامبری شد،  افزود: ممانعت امام رضا علیه‌السلام از کشتن آهو در واقع یک کار اجتماعی در عرصه محیط زیست است و برای ما در حوزه تنظیم رفتارمان‌ با حیات وحش، الگو است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان داشت: راه‌اندازی مرکز امور خیریه، متشکل سازی خیریه‌ها، تقویت و ارتقاء دانش علمی به جای دانش صرف تجربی، حمایت از خیریه‌ها و تعامل هرچه بیشتر سازمان اوقاف و امور خیریه با خیرین و خیریه‌ها از رویکردها و تدابیر ریاست سازمان حجت‌الاسلام دکتر خاموشی است که اثرات و برکات آن در آینده نمایان خواهد شد.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز افق و انجام کار اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه شاخص، بستری برای حضور خیریه‌ها در ذیل عترت، ضمن نورانی‌تر کردن امور خیر، کار را وسیع و با برکت‌تر می‌کند.

معممی مقدم در ادامه با اشاره به تهیه و توزیع بیش از ۳۰ هزار بسته تحصیلی برای دانش آموزان  نیازمند توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سال جاری اظهار داشت: موقوفات موجود دارای ۳۳۱ هزار نیت هستند که در ۸۰۴ عنوان کلی تجمیع شده است که ۲۷۷ مورد آن در حوزه خیریه و  ۲۰۰ عنوان در سرفصل اجتماعی که بیش از ۶۰ درصد واقفین در حوزه خیریه و اجتماعی اهتمام داشته‌اند.

معممی مقدم در ادامه اظهار داشت: رویکرد حجت‌الاسلام خاموشی ریاست جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در سازمان تقویت و انجام کارهای تسهیل‌گری  در حوزه خیر و خیریه‌ها است و آغوش سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای خیریه‌ها و خیریه‌ها باز است.

وی تصریح کرد: امید است با کارهای زیربنایی که در سازمان در حال اجرا است ما بتوانیم نقش حمایتی خود را در حوزه خیر و خیرین تقویت کنیم و در این حوزه مداخله‌گر نبوده و نقش تهسیل‌گری خواهیم داشت.

 

* مدرسه تخصصی خیرماندگار گامی برای پاسخ گویی به نیازهای آموزشی فعالان حوزه خیر

محمد طاهانژاد، دبیر اجرایی نخستین دوره مدرسه تخصصی خیرماندگار با اشاره به تجربه بنیاد آلاء در برگزاری دو دوره همایش ملی خیرماندگار، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه فعالان حوزه‌های امور خیر در کشور و تعامل و ارتباط با خیریه‌ها و سمن‌های فعال کشور بیان داشت: بر اساس تبادل نظر و انتقال تجارب صورت گرفته بین بیناد آلاء و دیگر مراکز خیریه فعال در سطح کشور برخی از نقاط ضعف و قوت و همچنین نیازها خیریه‌های کشور شناسایی و احصاء شد و ماه حصل آن تاسیس و راه‌اندازی مرکز مشاوره تخصصی امور خیر کشور شد.

طاهانژاد تصریح کرد: هر خیریه و یا هر فرد نیکوکار که در میسر و اجرای روش‌های خود اشکال و ابهام دارد می‌تواند با مراجعه به این مرکز از تجارب و نظرات کارشناسان خبره و با تجربه این مرکز بهره‌مند شود.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این حوزه این بود که غالب افرادی که در موسسات خیریه فعالیت می‌کنند از اطلاعات کافی برای فعالیت در این حوزه برخوردار نیستند و از طرف دیگر دوره‌ای برای آموزش این مباحث به صورت منسجم در کشور شاید وجود ندارد و به همین منظور دوره منسجم مدرسه تخصصی خیرماندگار شکل گرفت.

طاهانژاد با بیان اینکه این دوره ماهیتی مهارتی داشته و به منظور پرورش نیروی خلاق و مبتکر در مدیریت فعالیت های داوطلبانه، از سوی بنیاد خیریه آلاء برگزار می شود، افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف مشترک بنیاد خیریه راهبری آلاء، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بهبود عملکرد و افزایش کارایی و بهره‌وری موسسات خیریه و سمن‌های کشور از مسیر ارتقاء مهارت‌های نیروی انسانی است، نخستین دوره عمومی مدرسه تخصصی “خیر ماندگار” با هدف آموزش و توانمندسازی مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه داوطلبی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسته به نیازهای احصا شده از سمن‌ها و موسسات خیریه سراسر کشور، محتوای آموزشی مورد نیاز این نهادها در سه سطح عمومی، پیشرفته و ویژه، آماده و برنامه‌ریزی شده است، افزود: استقبال از شرکت در این دوره قابل توجه بوده و شرکت کنندگان پس از گذراندن این سطح از آموزش‌ها و دریافت گواهی‌نامه معتبر از سوی بنیاد خیریه آلاء، دانشگاه اصفهان و سازمان اوقاف و امور خیریه، می‌توانند از آموزش‌های سطوح تخصصی و ویژه نیز بهره‌مند شوند.

به گفته طاها نژاد، انسجام مباحث و اثربخشی هرچه بیشتر دوره های آموزشی برای موسسات خیریه و سمن‌ها، نیازسنجی و در اولویت قرار دادن کارگاه‌های آموزشی پرکاربردتر در این دوره و همچنین انطباق هرچه بیشتر محتوای آموزش‌ها با مسایل و اقتضائات خاص فعالیت‌های موسسات خیریه و سمن‌ ها از ویژگی‌های این دوره از آموزش‌های مدرسه تخصصی “خیر ماندگار” محسوب می‌شوند.

* رهبری هنر نفوذ بر زیردستان برای تحقق ارآمان‌ها و اهداف سازمان است

هرمز کیخانزاده مدرس کارگاه رهبری کارا و الهام بخش در موسسات خیریه و سمن‌ها در این کارگاه با اشاره به نقش‌های یک مدیر موفق در خیریه‌ها و سمن‌ها بیان داشت: رهبری یکی از پنج وظیفه اصلی مدیران محسوب می‌شود. رهبری یعنی هنر نفوذ بر زیردستان به نحوی که آن‌ها به‌صورت داوطلبانه و از روی رغبت فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند.

کیخانزاده افزود: رهبری فرایندی است که مدیریت می‌کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی مؤثر انجام سایر وظایف خود را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند؛ بنابراین رهبری جزئی از مدیریت است و این وظیفه مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل نیز از وظایف مدیر است.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته در رهبری نفوذ و اثرگذاری است. اصولاً قدرت عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیر مستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می‌شود. رهبری با نفوذ بر دیگران تحقق می‌یابد و نفوذ نیز از قدرت سر چشمه می‌گیرد.

*وظایف داوطلبان در سازمان باید شفاف و ملموس باشد

همچنین حسام نراقی مدرس کارگاه جذب و مدیریت نیروهای داوطلب که در روز دوم برگزاری مدرسه تخصصی خیرماندگار برگزار شد، بیان داشت: افراد داوطلب گاه شالوده سازمان را تشکیل می‌دهند و گاه صرفا کارهای جانبی مثل ارسال نامه و پیام و نظافت دفاتر را بر عهده دارند. در هر صورت، باید این افراد را جدی گرفت، در جذب آن‌ها مانند جذب کارکنان حقوق‌بگیر عمل کرد و با آن‌ها همچون عضوی جدایی‌ناپذیر از سازمان رفتار کرد.

نراقی تصریح کرد: در صورت تعمق و تامل بیش‌تر درباره کار درخواستی از داوطلبان، تشریح دقیق وظایف و توضیح دلایل نیاز به کار داوطلبانه، مشکلی در یافتن افراد مناسب برای همکاری با سازمان و پیام‌رسانی درباره سازمان و فرصت‌های کار داوطلبانه در باهمستان وجود نخواهد داشت.

گفتنی است کارگاه‌های روش‌های تامین مالی و روابط عمومی و نقش آن در پیشبرد اهداف موسسه‌های خیریه و سمن‌ها نخستین دوره مدرسه تخصصی طی روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور ماه برگزار خواهد شد.

 

 

نظرات[ ۰ ] | موضوع: اخبار, اخبار مهم, اخبار ويژه | | | |


نظر بدهید

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت

کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113765 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir