آخرين بروزرساني یکشنبه 19 ژانویه 2020

در سی‌ و هفتمین نشست خیرماندگار مطرح شد؛ عدم درخواست کمک، اصلی‌ترین دلیل کمک نکردن مردم به خیریه‌ها

سی‌ و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های خیرماندگار با موضوع «هم‌اندیشی خیریه‌ها در خصوص روش‌های مؤثر جمع‌آوری کمک‌های مردمی» با حضور دکتر مهدی طغیانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان، خیرین و مدیران مؤسسات خیریه شهر اصفهان و علاقه‌مندان به مباحث نوین امر خیر در تالار دکتر رزمجو دانشگاه اصفهان برگزار شد.

دکتر مهدی طغیانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این نشست با اشاره به تعریف ارائه‌شده در ادبیات اقتصاد جهانی از خیریه‌ها اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی جهانی خیریه را معمولاً با سه عبارت بخش سوم، بخش داوطلبانه و بخش بدون سود تعریف می‌کنند و چند شاخصه داوطلبانه بودن، بدون منفعت شخصی و دارای تشکیلات بودن را از شروط لازم برای بخش سوم عنوان می‌کنند و بر این اساس در این حوزه کارهای علمی و پژوهشی خود را تعریف و اجرا می‌کنند.

طغیانی در ادامه افزود: بخش سوم ممکن است برای تسریع در انجام فعالیت‌های خود و یا برطرف کردن نیازهای مراجعین به انجام کارهای اقتصادی نیز روی بیاورد اما نکته اصلی در این بخش این است که سود حاصله از فعالیت اقتصادی مجدد به چرخه ارائه خدمت بخش سوم بازمی‌گردد و سود شخصی نصیب فردی نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی بخش سوم در ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی ازیک‌طرف به خاطر مشکلات اقتصادی مردم توان کمتری برای کمک به خیریه‌ها دارند و درنتیجه منابع خیریه‌ها رو به کاهش است و از طرف دیگر نیز متقاضیان دریافت خدمات از خیریه‌ها در کشور در حال افزایش هستند که این مهم ضرورت توجه به ایده‌های جدید برای تأمین منابع و به اشتراک‌گذاری تجربیات مؤسسان خیریه‌ها را چند برابر می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در ادامه افزود: برای این‌که بتوانیم یک مسیر صحیح و درست را برای تأمین منابع مالی در خیریه‌ها دنبال کنیم ابتدا باید به چند سؤال در این زمینه پاسخ دهیم، چرا افراد کمک می‌کنند، بر اساس چه انگیزه‌های و برای چه نیازهایی کمک می‌کنند اگر این سؤالات را پاسخ دهیم می‌توانیم برای گسترش آن نیز فکر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یک تحقیق که در یکی از کشورهای جهان صورت گرفته است، بیان کرد: بر اساس این تحقیق منابع مالی خیریه‌های این کشور به ترتیب ۷۱ درصد توسط افراد (عموم مردم)، ۱۶ درصد توسط بنگاه‌ها، ۹ درصد از ارث و ۵ درصد توسط شرکت‌ها تأمین‌شده است درحالی‌که ما فکر می‌کنیم شرکت‌ها موتور اصلی کمک به خیریه‌ها هستند در دنیا این‌طور نیست و این مردم هستند که موتور اصلی کمک به خیریه‌ها هستند.

طغیانی افزود: بر اساس همان تحقیق و در پاسخ به این پرسش که برای چه نیازی به خیریه‌ها کمک می‌کنند، به ترتیب فعالیت‌های مذهبی، کمک خیریه‌ای (کمک به دانشگاه، بورس تحصیلی و …)، خدمات انسانی (مددکاری)، کمک به بنیادها، سلامت، حوزه‌های محیط‌زیست و کمک به خارج از کشور در اولویت کمک‌های مردمی در آن کشور قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: و نتایج حاصل از سؤال سوم یعنی برای چه انگیزه‌های کمک می‌کنند مواردی همچون اعتقاد به آرمان خیریه، اعتماد به مدیر خیریه، جو و محیط خیریه، اعلام درخواست، متفاوت بودن فعالیت، معافیت‌های مالیاتی، درک نیاز، وفاداری و قدردانی نسبت به مردم، سابقه مشارکت در خانواده، دیده شدن و شهرت، اعتبار و درنهایت نفوذ مطرح‌شده است.

طغیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج حاصل از چند طرح پژوهشی در خصوص این پرسش که چرا کمک نکردید، بیان داشت: بر اساس این طرح‌های پژوهشی اولین پاسخ این است که کسی از من درخواست کمک نکرد، در درجه بعدی عدم مشخص شدن به نتیجه رسیدن کمک و یا شفافیت هزینه کرد کمک و همچنین اعلام درخواست در زمان نامناسب از دیگر دلایلی است که در این تحقیق به آن اشاره‌شده است.

وی افزود: در ادبیات جهانی برای جمع‌آوری کمک در خیریه‌ها سه مرحله جذب، حفظ و رشد مطرح است ما ابتدا یک فرد را با آرمان‌ها و اهدافمان آشنا کنیم و برای وی ایجاد انگیزه کنیم، در ادامه با وی در ارتباط و تعامل باشیم.

طغیانی تصریح کرد: از طرف دیگر برای این‌که یک نفر بخواهد کمک کند باید توانایی داشته باشند، باور داشته باشند و این‌که ما به روش صحیح با وی ارتباط برقرار کنیم.

در ادامه این نشست جمعی از مدیران مؤسسات خیریه در اصفهان به بیان تجربیان خود در خصوص راه‌کارهای جذب و نگهداشت خیرین اشاره کردند.

 

 

 

نظرات[ ۰ ] | موضوع: اخبار, اخبار مهم, اخبار ويژه | 2020/01/19 | | |
 بدون نظر
کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113765 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir