آخرين بروزرساني یکشنبه 11 اکتبر 2020

مراقبت حمایتی – تسکینی یک حق اخلاقی و نیاز بشردوستانه است

 

دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء طی پیامی به مناسبت به مناسبت دهم اکتبر روز جهانی طب حمایتی تسکینی به تشریع ابعاد طب حمایتی تسکینی و فعالیت‌های مکسا در این حوزه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء، متن پیام دکتر محمد جهانگیری مدیرعامل مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء به این شرح  است:

مراقبت‌های حمایتی تسکینی به معنی ارائه خدمات همه جانبه به بیمار مبتلا به بیماری تهدید کننده حیات و خانواده وی می باشد .  انسان دارای ابعاد مختلف فیزیکی، احساسی، روانی، معنوی و اجتماعی است که در مراقبت‌ها باید به آنها توجه نمود. بروز بیماریهای مزمن و محدود کننده حیات نه تنها منجر به مشکلات عدیده در بیمار میگردد بلکه موجب سردر گمی اعضا خانواده وی و بهم ریختگی شرایط زندگی آنها میگردد. که در صورت عدم مدیریت مسائل، این مشکلات چند برابر خواهد  شد.

مراقبت حمایتی- تسکینی یک رویکرد مراقبت بین رشته ای است که هدف آن بهینه سازی کیفیت زندگی و کاهش رنج در افراد مبتلا به بیماری پیچیده و خانواده آنها است.

دردهه های اخیر کشورهای پیشرفته به این رویکرد توجه زیادی پیدا کرده اند  و در ادبیات نوین پزشکی انسان را  داری چهار بعد بیولوژیک(جسمانی)، روانی، اجتماعی و معنوی می‌دانند. اما در کشور ما هرچند که این دیدگاه ریشه فرهنگی عمیق دارد و حکیم دیروز ، بیمار را در همه ابعاد وجودیش بررسی میکرد و با توجه به کنش و واکنش بعد فیزیکی و متافیزیکی انسان، بر این اعتقاد بود که بدون سلامت روحی و معنوی امکان برخورداری از سلامت جسمی وجود ندارد ولی این نگاه متاسفانه چند سالی است که بدست فراموشی سپرده شده است که لازم است به آن توجه بیشتری شود.

امروزه سازمان بهداشت جهانی برخورداری از مراقبت حمایتی –تسکینی را حق اخلاقی هر انسانی دانسته وبه عنوان یک نیاز بشردوستانه تاکید دارد که این مراقبت‌ها باید در اسرع وقت برای هر بیماری مزمن و جدی اعمال شود

مراقبت‌ها بصورت چند بعدی و در جهت کنترل علائم و عوارض جسمی بیماری و کاهش استرس و رفع مشکلات عاطفی ،روحی روانی، فرهنگی، اجتماعی، شغلی و معنوی بیمار، و آموزش، مشاوره، حمایت و مراقبت از خانواده وی به منظور مدیریت بیماری بوده و مانع از آسیبهای جدی روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی به بیمار وخانواده می شود. باید توجه داشت که ارائه مراقبت‌های با کیفیت در قالب کار گروهی و بین رشته‌ای امکان پذیر است و در این بین، برگزاری جلسات نشست با خانواده در مواقع مورد نیاز، سبب برنامه‌ریزی بهتر و ارائه خدمات هر چه با کیفیت‌تر به بیمار و خانواده و مراقبین وی خواهد شد.

خدمات از لحظه تشخیص بیماری و حتی در مواردی قبل یا حین آن شروع می شود و در تلفیق کامل با روند درمان و با هماهنگی درمانگر و تیم مراقبتی انجام می شود.

تیم شامل پزشک، پرستار، مددکار اجتماعی، روانشناس بالینی و سایر گروه ها ازجمله متخصص تغذیه، مراقب معنوی و … میباشد.

ارتباط نزدیک و موثر با بیمار و خانواده و مشارکت آنها در تصمیم گیریها ی مراقبتی، موجب حفظ کیفیت زندگی و کرامت بیمار و خانواده می شود. در نظر گرفتن اعتقادات و ارزش های بیمار در برنامه مراقبتی مهم است.

با در نظر گرفتن این شعار “مراقبت من، آسایش من”. باید نیازهای بیمار و اطرافیانش بطور مداوم سنجیده شده و بر اساس آن برنامه مراقبت و حمایت مورد بازنگری قرار گیرد.

مطابق تخمین سازمان بهداشت جهانی اکثر نیازمندان به مراقبتهای حمایتی، به مراقبتهای اولیه و غیر تخصصی نیاز دارند و تعداد کمی از بیماران نیازمند دریافت خدمات تخصصی هستند و به همین سبب لازم است افراد با تخصص ها و مهارت های متناسب در نظام سلامت،  با این مقوله آشنایی داشته باشند.

ارائه این مراقبت‌ها در عین ضرورت، متاسفانه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نوپا بوده و چگونگی ارائه بهینه این مراقبت‌ها با ابهامات مدیریتی متعددی مواجه است.  مراقبت های حمایت- تسکینی را می توان در کلنیکهای سرپایی، بیمارستان ها ، محیط خانه و …. ارائه داد. با این حال اغلب در دسترس نیست، بنابراین لازم است که سیاست گذاران به اولویت بندی سیاست ها و خدمات مراقبت حمایتی-تسکینی توجه کنند. همه حق دارند از مراقبت های با کیفیت بالا برخوردار باشند ، اما برای اینکه همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند باید کارهای بیشتری انجام شود.

یکی از پیشگامان ارائه دهنده خدمات حمایتی تسکینی در ایران مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلا(مکسا)می باشد.

این مرکز یکی از مراکز تابع بنیاد خیریۀ راهبری آلاءاست که ارائه خدمت وتولید دانش در عرصه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی  را به عنوان رسالت خود برگزیده است.

مکسا به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی درحال‌حاضر با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین همکار نظام سلامت در موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در کشور است و عهده‌دار ارائۀ خدمات در این عرصه در سطح ملی می‌باشد. طراحی مدل بهینۀ ارائۀ خدمات حمایتی و تسکینی به بیماران صعب‌العلاج مبتنی بر دانش فنی روز دنیا و متناسب با اقتضائات جامعۀ امروز ایران و تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت ‌افزاری لازم برای اجرای موفق این مدل، از اصلی‌ترین رسالت‌های مرکز آلاء است که به ‌همین منظور فعالیت‌‌های آموزشی و پژوهشی در صدر اولویت‌های آن قرار گرفته است.

از زمان تاسیس مکسا در سال ۱۳۸۸ تا شهریور۱۳۹۹، بیش از ۲۱۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها از مراقبت‌های حمایتی و تسکینی این مرکز به صورت رایگان در کلینیک‌های بازتوانی و شبکه مراقبت در منزل مکسا و همچنین با نرخ دولتی (رایگان برای بیماران نیازمند) در بخش‌های بیمارستانی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی تحت مدیریت مکسا استفاده نموده‌اند. در شبکه مراقبت در منزل مکسا بیش از  ۸۳۵۰۰خدمت ارائه شده است که بی‌شک در بسیاری موارد از مراجعه بیمار به مراکز درمانی و اشغال تخت‌های بیمارستانی و تحمیل درد و رنج حمل و نقل بیمار، جدایی از خانواده و پرداخت هزینه جلوگیری شده است.

مکسا، اولین و بزرگترین ارائه دهنده خدمات تخصصی رایگان حمایتی و تسکینی در ایران است که خدمات خود را به شکل کاملا رایگان برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها فارغ از طبقه اجتماعی، مذهب و نژاد ایشان فراهم می‌کند.به دلیل نبودن حمایت‌های مالی دولتی وپوشش بیمه‌ای برای خدمات حمایتی وتسکینی،همه هزینه‌های مکساازطریق مشارکت‌های مردمی وحمایت سازمان‌ها  درقالب مسئولیت اجتماعی تامین می‌شود.

مراقبت‌های حمایتی – تسکینی در مکسا

  • مراقبت پزشکی تسکینی
    • کنترل تخصصی علائم جسمی آزار دهنده ناشی از بیماری و درمان ازجمله، درد، زخم بستر، تهوع و استفراغ، مشکلات تنفسی و …..، مشاوره پزشکی تلفنی شبانه‌روزی
  • مراقبت پرستاری تسکینی
    • مراقبت اززخم بستر،انجام سونداژ،تعبیه لوله معده، انجام پانسمان و …
  • مراقبت روان‌شناختی و معنوی
    • مشاوره و روان‌درمانی فردی، گروه درمانی، مراقبت خانوادگی[۱]، ‌مراقبت معنوی، ویزیت روان‌پزشکی
  • بازتوانی فیزیکی و توان‌بخشی
    • کنترل و پیشگیری از لنف ادم، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، مشاوره تغذیه
  • خدمات مددکاری اجتماعی
    • تامین تجهیزات پزشکی، حل مشکلات درمانی، خانوادگی و اجتماعی بیماران، کلاس‌ها و اردوهای تفریحی-ورزشی
  • مشاوره ژنتیک و پیشگیری

مراکز ارائه خدمت مکسا در تهران و اصفهان

  • شبکه مراقبت در منزل تهران و اصفهان
  • بخش بستری تهران
  • کلینیک سرپایی تهران و اصفهان
  • مرکز شبانه‌روزی تماس (Call Center)

شبکه اجتماعی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی تهران و اصفهان

مرکز پیشگیری و کنترل سرطان آلاء پیشنهادات ارزندۀ همۀ متخصصان و بیماران محترم را ارج می‌نهد و در مسیر تحقق حمایت همه‌جانبه از بیماران و خانوادۀ آن‌ها دست همکاری تمامی صاحب‌نظران را به گرمی می‌فشارد.

  • تارنما: macsa.ir
  • پست الکترونیک: info@macsa.ir
  • آدرس اینستاگرام: MacsaCharity
  • آدرس کانال تلگرام: MacsaCharity@

[۱]Family Care

نظرات[ ۰ ] | موضوع: اخبار, اخبار مهم, اخبار ويژه | 2020/10/11 | | |
 بدون نظر
کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113766 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir