آخرين بروزرساني ۳۰ بهمن ۹۶

کار خیر از نگاهی نو بیا تا رود شویم

به گزارش روابط عمومی بنیاد آلاء به نقل از اصفهان امروز، این روزها تعریف کار خیر بسیار گسترده شده است. شاید قبلاً هر وقت صحبت از کار خیر می‌شد، کمک‌های معیشتی به ذهن می‌رسید؛ اقداماتی مانند تأمین جهیزیه، کمک‌هزینه درمان بیماری‌ها یا کمک‌های خاص به ایتام؛ اما امروزه گستره کار خیر از این‌ها فراتر رفته. خدمات آموزشی و اجتماعی ازجمله اقدامات مدرنی هستند که در دایره کار خیر قرار می‌گیرند. حتی تعریف سنی خیرین نیز امروزه دگرگون‌شده. امروزه در کنار حاج‌آقاها و حاج‌خانم‌های بازنشسته و بازاری‌ها و افراد‌ متمول، دانشجویان و جوانانی جای گرفته‌اند که آن‌ها هم اگرچه شاید کمتر متمول باشند و یا اصلاً بهره‌ای از ثروت مادی نداشته باشند، اما دانش خود را وقف می‌کنند و با علمشان کار خیر انجام می‌دهند. به محلات حاشیه‌ای می‌روند و کودکان در معرض آسیب را آموزش می‌دهند. گاهی مجاب ساختن خیرین سنتی به انجام خدمات پیشگیرانه و اجتماعی در قدم ۱ نه غیرممکن ولی شاید مشکل باشد. موضوع اصلی اینجاست که خیرین سنتی علاقه‌مند هستند نتیجه کار خیرشان را آنی مشاهده کنند، اما انجام خدمات اجتماعی پیشگیرانه نیازمند سپری شدن زمانی است تا در یک فرایند خدماتی نتیجه کار مشخص شود. آن‌هم نه در زمان کاملاً معین، بلکه در بستری از زمان. اگر از دیدگاه پیشگیرانه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که انجام هر اقدام اجتماعی، از ورود به یک مدرسه گرفته تا انجام خدمات کاهش آسیب در مناطق حاشیه‌ای، می‌تواند مؤثر واقع شود و درواقع رسالت خادمین اجتماعی انجام‌شده است؛ اما شاید توجیه این فرایند نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی داشته باشد. قطعاً خیرین سنتی، با خدمات خیریه‌های کمک به ایتام آشنایی دارند و این ذهنیت سبب شده که دیدگاهشان نسبت به کار خیر، کمک‌های آنی و دیدن نتایج آن باشد.

البته که تأمین اقتصادی افراد در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده از اصول اولویت‌های کار خیر است اما امروزه بر اساس بررسی خدمات اجتماعی مدل کلارک، می‌توان خدمات را به هفت سطح مختلف تقسیم کرد. با یک تمثیل شاعرانه، می‌توان این هفت سطح را این‌گونه بیان کرد:

۱. به من ماهی بده.

۲. به من ماهیگیری یاد بده.

۳. به من قلاب ماهیگیری بده.

۴. به من تور ماهیگیری بده.

۵. به من بافتن تور ماهیگیری را یاد بده.

۶. به من راه دریا را نشان بده.

۷. بیا تا رود شویم.

گاهی وقتی در کانون آسیب قرار می‌گیریم، تأمین نیازهای اقتصادی و معیشتی در اولویت اول قرار دارد؛ اما این فقط سطح اول خدمات است. تأمین اقتصادی تا چه زمانی؟ آیا همیشه ماهی دادن به افراد بهترین روش است؟ بنگاه‌های خیریه در تمام دنیا دارند یکی‌یکی از مرز سطوح خدمات عبور می‌کنند و به‌جایی می‌رسند که افراد، خود راه دریا را بیاموزند و مددجو و مددکار در کنار هم رود شوند. این به معنای گذشتن از سطح خدمات معیشتی به آموزشی و سپس بسیج همگانی و در نهایت توانمند شدن خود افراد است. به گونه‌ای که نه‌تنها نیازهای خود را برطرف سازند بلکه بتوانند به بقیه هم کمک کنند. در حیطه کمک‌رسانی اقتصادی، بعد از تأمین اقتصادی، چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، توانمندسازی اقتصادی است که در درصد بسیار زیادی از خدمات، نه تأمین اقتصادی که افراد نیازمند توانمندسازی اقتصادی هستند. لزوم توجیه اشتغال‌زایی برای مددجویان به‌جای تأمین نیازهای معیشتی و لزوم توجیه آموزش صحیح و توانمندسازی علمی به‌جای خدمات مددکاری سطح اول چیزی است که در انجام اقدامات خیریه مدرن بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

یاداشت از سمیه یخچالی

 

نظرات[ ۰ ] | موضوع: اخبار مهم, مقالات | ۱۳۹۴/۰۹/۲۷ | | |


نظر بدهید

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت

عبارت امنیتی *

کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113765 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
تلفن تماس : 88278642-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88278642-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir