
خدمت و محصول دو ترجُمان نوین از ارزشهای فرهنگی هستند که بر مَحمل تکنولوژی و فناوریهای روزآمد و توسعه یافته مأموریت بسط و گسترش مفاهیم و معارف فرهنگی و دینی را در جامعه بر عهده دارند. خدمت و محصولِ فناورانه، سهم بالایی در تولید و استقرار سبک زندگی دارند؛ امروزه مصرف فرهنگی یکی از مهمترین مؤلفهها و عوامل پیدایش سبک زندگی به شمار میرود.
از سوی دیگر، یکی از ایدههای موفق عصر کنونی در زمینه توسعه اقتصادی محلی و ملی، اندیشه ایجاد مراکز رشد و پارکهای علمی و فناوری در تمام کشورهای جهان در قرن ۲۱ است. هدف عمده آنها نیز توسعه فناوری و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و ظهور نوآوریها و کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری است.
بنیاد خیریه راهبری آلاء با تکیه بر سیاست کلان «انجام امور خیر واجب برزمین مانده و اولویتدار» و در جهت مشی عمومی حرکت به سمت «حیات طیبه»، با اهداف، مأموریتها و راهبردهای زیر، اقدام به ورود به عرصه رشد ایدههای دینی و فرهنگی مینماید.
مرکز نوآوری آلاء، برای کشف و پیادهسازی ایدهها و طرحهای نوپای مبتنی بر فقه، با تکیه بر نتیجه اثربخش مراکز رشد در جذب ایدههای نوین و به عرصه عمل رساندن ایدهها، در نظر دارد سازوکاری بومی شده از مراکز را طراحی و اجرا نماید تا عملیات حمایت از دغدغهمندان فرهنگی و تمدن اسلامی برای قدم گذاشتن در پیادهسازی متکامل جامعه اسلامی و دستورات فقه را به صورت روشمند دنبال کند.
اهداف مرکز
- ایجاد انگیزه برای دغدغهمندان تحقق تمدن اسلامی جهت ساختن تمامی الزامات پیادهسازی دین در جامعه؛
- کشف و پرورش استعدادها در حوزههای کارآفرینی دینی برای محصلان و متخصصان مذهبی و ورود مؤثر فناوری در خدمت دین و مکتب؛
- عملیاتی کردن آموزههای دینی و نهادینهسازی آنها با تولید علوم دینی کاربردی متناسب با نیاز روز جامعه جهت تسریع در تحقق تمدن اسلامی؛
- ایجاد بستر برای تشکیل نهادها و مراکز اجتماعی منطبق بر قوانین متعالی دینی و اسلامی با هدف جایگزینی نهادهای موجود غیر منطبق با تمدن اسلامی؛
- کمک به شکلگیری شرکتهای ارائه دهنده خدمات و محصولات مبتنی بر آموزههای دین.
سیاست های مرکز در ارائه خدمات
سیاستهای کلی مرکز عبارت است از ارائه خدمات کمهزینه، مؤثر، سریع، آسان، یکپارچه و مشتری محور. با توجه به این امر میتوان سیاستهای کلی مرکز نوآوری در ارائه خدمات را در موارد زیر خلاصه نمود:
- تمرکز به نحوه ارائه خدمات؛
- جهتگیری به سمت ارائه خدمات با ارزش افزوده بالاتر؛
- انعطافپذیری بدین معنا که خدمات ارائه شده قابلیت تغییر در کیفیت یا نوع خدمت، بسته به نیاز تیمایدهها را داشته باشد.
|