آخرين بروزرساني شنبه 17 آبان 1393

ERP قسمت سوم

نقش مدیریت فرآیندها در ERP

اشاره شد که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ERP، تدوین فرآیندهای کاری سازمان و انطباق کامل آن با آنچه در عمل اتفاق ‌می‌افتد است. در حالت توسعه‌یافته، تدوین فرآیندهای کاری سازمان در قالب مدیریت فرآیندها دنبال می‌گردد که نگاهی عمیق‌تر به موضوع دارد.

منظور از فرآیند مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و وظایف مرتبط به هم و ساختاریافته است که منجر به تولید خدمت یا محصولی خاص (به‌منظور هدفی معین) برای مشتری یا مشتریانی مشخص می‌شود. هر سازمان و مرکزی از مجموعه‌ای از فرآیندها تشکیل گردیده و تعامل و عملکرد فرآیندها در نهایت منجر به ایجاد یک خروجی از سازمان می‌گردد. حال چنانچه فرآیندهای موجود در سازمان به‌درستی شناسایی‌شده و با انجام مطالعه دقیق، مدیریت شوند، می‌توان به حصول نتیجه و ارتقای سازمان امیدوار بود. اثربخشی در یک فرآیند، زمانی ایجاد می‌گردد که بتوان مدیریت صحیحی روی آن انجام داد. درواقع با مدیریت مناسب یک فرآیند، اهداف آن تحقق پیداکرده، درنتیجه از اثربخشی لازم برخوردار خواهد بود؛ چراکه مدیریت به تعبیری عبارت است از استفاده بهینه از منابع برای دستیابی به اهداف. ازاین‌رو، چنانچه مدیریت فرآیند در مجموعه‌ای موجود باشد، از منابع و ورودی‌ها برای دستیابی به اهداف فرآیند (خروجی‌های مورد انتظار) به‌صورت بهینه استفاده خواهد شد و این موضوع خود، افزایش اثربخشی فرآیند و نهایتاً سازمان را به دنبال خواهد داشت. این همان چیزی است که برای استقرار ERP بدان نیاز است. برای آنکه این مقصود برآورده گردد، ابتدا می‌بایست تمامی فرآیندهای سازمان به‌صورت مناسب و کامل شناسایی شوند.

مدیریت فرآیند رویکردی سیستماتیک برای اداره و کنترل فرآیندهای یک سازمان با تمرکز و برآورده ساختن نیازهای ارباب‌رجوع یا مشتریان و افزایش کارایی و اثربخشی فرآیندها، حداقل کردن منابع مصرفی از قبیل زمان، هزینه، مسافت و … است. صرف‌نظر از شکل سازمانی مدیریت و سطوح آن در یک سازمان، اعمال مدیریت بر فرآیندها، از الزامات و اثربخشی هر سیستم یا سازمان به شمار می‌رود. مدیریت فرآیند، متناسب با وضعیت هر سازمان، بر عهده مسئول یک فرآیند خاص، مدیر موظف در سازمان، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک، گروه یا همکاران فرآیند یا فرآیندها و امثال آن است. مدیریت فرآیند را می‌توان در نکات زیر خلاصه نمود:

  • هدایت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده فعالیت‌های مرتبط با تعیین اهداف فرآیند و به‌روزرسانی آن‌ها
  • حصول اطمینان از سازگاری اهداف فرآیند موردنظر با اهداف کلان سازمان و اهداف سایر فرآیندها
  • حصول اطمینان از طراحی کارآمد و اثربخش فرآیند و رعایت جنبه‌های مالی آن در عملکرد کلی سازمان
  • حصول اطمینان از ارائه فرآیند به شکل زیبا و قابل‌فهم برای دیگران، به‌ویژه برای کاربران و مجریان فرآیند
  • هدایت و راهبری همکاران فرآیند در فعالیت‌های طراحی یا اصلاح و طراحی مجدد فرآیند و جلب حداکثری مشارکت و همکاری آن‌ها در این راه
  • هدایت اجرایی فرآیند و حصول اطمینان از اجرای درست آن از طریق بازنگری‌ها، ارزیابی‌ها و ممیزی‌های دوره‌ای
  • اندازه‌گیری عملکرد فرآیند و استفاده از اطلاعات حاصل از اندازه‌گیری عملکرد فرآیند در بهبود، به‌روزرسانی یا طراحی مجدد آن
نظرات[ 0 ] | موضوع: مقالات | 1393/08/17 | | |


نظر بدهید

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت
کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113766 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir