آخرين بروزرساني شنبه 20 دی 1393

در آمدی بر نگاه سیستمی مبتنی بر مدیریت اسناد و مدیریت دانش

سازمان من نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند.

من تعلق خاطر زیادی به سازمان خود دارم.

بخشی از اعتماد به نفس من هنگام حضور در میان دوستان و آشنایان مربوط به اعتباری است که از عضویت در سازمان بدست آورده‌ام.

سازمان من روی من حساب می‌کند و در بسیاری از امور نیاز به عملکرد به موقع و دقیق من دارد.

راستش را بخواهید فکر می‌کنم بدون حضور من با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی فعالیت عده‌ای دیگر نیز مختل گردد.

و …

جملات فوق گاه‌به‌گاه در ذهن ما به عنوان نیروی انسانی فعال سازمان خود جریان می‌یابد.. حتی اگر آنها را به زبان نیاوریم، واقعیت این است که به آنها اعتقاد داریم. سازمانی که افراد عضوی از آن هستند، تنها مکانی برای کسب درآمد نیست. جنبه مهم دیگری که به آن کمتر توجه می‌شود، جایگاه اجتماعی است که به‌واسطه تعلق ما به یک سیستم بزرگتر ایجاد می‌گردد. در نتیجه سازمان ارزش‌هایی بیشتر از ارزش‌های مالی برای نیروهای انسانی خود ایجاد می‌نماید. همانطور که در جملات بند فوق می‌توان دید، این حقایق در افکار ما نیز نقش بسته است. اما نگاهی دوباره به این جملات وجود واقعیت دیگری را محرز می‌کند که مشکل مهم بسیاری از سازمان‌ها است. این موضوع که فرد به خاطر مهارت‌های خود (که بخش مهمی از آنها را در سازمان فراگرفته است) برای سازمان مهم است، سبب آرامش خاطر نیرو می‌شود. اما آیا سازمان نیز به اندازه فرد از این آرامش خاطر بهره‌مند است؟ سازمانی که برای فرد ارزش‌های مهمی ایجاد می‌کند، تا چه حد از این وابستگی به افراد متضرر می‌شود؟

7526

راهکاری که مدیریت نوین برای گریز از وابستگی سازمان به افراد (فرد محوری) معرفی می‌کند، نگاه سیستمی مبتنی بر مدیریت اسناد و مدیریت دانش است. در این راهکار آنچه در افکار و ذهن افراد به عنوان تخصص و مهارت وجود دارد را دانش ضمنی می‌نامند. این راهکار در تلاش است تا دانش ضمنی را به بند بکشد و آن را قابل استفاده و شفاف برای دیگر افراد مرتبط نماید. در این صورت دانش ضمنی به دانش صریح مبدل می‌گردد و برای همگان قابل استفاده خواهد بود و در این حالت سازمان تا حد زیادی خود را در برابر مشکلات ناشی از فقدان، اختلال عملکرد یا تغییر شرایط افراد مقاوم می‌کند. این راهکار به توسعه دانش موجود سرعت بیشتری می‌دهد و پس از مستند شدن می‌توان آن را تقویت نمود. از این طریق سازمان قدرت بیشتری می‌یابد و طبق آنچه بیان شد، سبب قدرت بیشتر نیروی خود می‌شود و پشتوانه قوی‌تری برای آن خواهد بود.

از طرف دیگر همانطور که افراد از اطلاعات موجود در حافظه کامپیوتر شخصی خود، نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند، آیا ضروری نیست مدیر سازمان اطلاعاتی که با زحمت و با صرف انواع منابع در سازمان انباشته شده است را با ثبت و مستندسازی محافظت نماید. اطلاعاتی که به سازمان هویت می‌دهد و ارزش و اعتبار خود در برابر مخاطبانش را، در گرو آن می‌بیند.

نظرات[ 0 ] | موضوع: 4-به وقت مطالعه, معاونت طرح و برنامه | 1393/10/20 | | |


نظر بدهید

نام *
پست الکترونیک *
وب سایت
کلیه حقوق متعلق است به بنیاد خیریه آلاء
دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113766 تلفن تماس 35522006-۳۱-۹۸+ فکس: 35522010-۳۱-۹۸+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
کد پستی: 1446667451تلفن تماس : 86015321-۲۱-۰۰۹۸ فکس: 88258900-۲۱-۰۰۹۸
پست الکترونیک : info@ala.org.ir